11 sierpnia 2021

Czas w SEO – kiedy zobaczysz wyniki działania?

Podjąłeś współpracę ze specjalistami od SEO. A może wciąż się nad tym zastanawiasz. Po głowie krąży Ci pytanie: jaki jest czas oczekiwania na efekty pozycjonowania? To zależy. Każdy Klient ma indywidualne potrzeby. Dlatego wymaga spersonalizowanego podejścia. Istnieje kilka czynników, które należy spełnić, by pozycjonowanie przynosiło oczekiwane rezultaty. Oto najważniejsze z nich.

Branża

Pamiętasz pierwsze pytanie, które zadał Ci specjalista od pozycjonowania? Na 99% dotyczyło właśnie branży. Stanowi jeden z najważniejszych czynników, który wpływa na efekty pozycjonowania. To, w jakim czasie zauważysz rezultaty działań SEO zależy od stopnia trudności branży oraz sytuacji Twojej konkurencji. Nie myśl, że te dwa czynniki wykluczają sens działań SEO dla Twojej firmy. Przeciwnie. Wymagają po prostu odpowiedniego przygotowania, co przekłada się na czas.

Nowa domena vs domena z historią

Wyniki działania SEO zależą od historii Twojej domeny. Jeżeli ruszasz ze świeżo zarejestrowaną domeną, uzbrój się w cierpliwość. Czas, którego potrzebujemy jest niezbędny, by uwiarygodnić nową domenę w Google. Tylko wtedy można myśleć o budowaniu widoczności.

W przypadku domeny z historią sprawy wyglądają nieco inaczej. Działania związane z taką domeną pozostawiają ślad, nawet jeżeli nie były specjalnie intensywne. To znacznie łatwiejsza pozycja do startu dla specjalisty od SEO (oczywiście jeżeli domena posiada dobrą historię). Może nie tyle łatwiejszy, co szybszy. Dlaczego tak się dzieje? Domena z historią zawiera treści, które w naturalny sposób budowały jej widoczność. Wystarczy tylko odpowiednio to wykorzystać.

Domena ze złą historią

Domeny ze złą historią to trudniejszy orzech do zgryzienia. Mowa na przykład o sytuacjach, gdy w przeszłości domen pojawiła się kara za działania spamerskie. W takiej sytuacji nim specjalista od SEO zajmie się pozycjonowaniem, musi posprzątać. Poprawia wszystkie elementy, które doprowadziły do zaistniałej sytuacji, np. zrzeka się złych linków, optymalizuje. Dopiero potem zabiera się do pracy, która przyniesie oczekiwane efekty.

Promowanie domen ze złą historią jest dość ryzykowne. Może się okazać, że poświęcimy na to dużo pieniędzy i czasu, a nie uda się osiągnąć oczekiwanych rezultatów. Tak się zdarza w sytuacji, gdy na domenę, oprócz filtra ręcznego, nałożony zostanie filtr algorytmiczny. Zdjęcie jednego z nich nie wystarcza. Na domenie wciąż „wisi” drugi, który blokuje działania SEO. Nie oznacza to sytuacji bez wyjścia. Niejednokrotnie prowadziliśmy działania dla Klientów z podobnymi problemami. Jednak były to przypadki wyjątkowe. Praca nad nimi trwała nawet 2 lata.

No to kiedy te efekty?

Nie jest łatwo odpowiedzieć na to pytanie. Jeszcze w ubiegłym roku podawałem Klientom formułę 3-6-12. Konfiguracja tych liczb oznacza, że na pierwsze efekty przy stosunkowo łatwych branżach należy czekać około 3 miesiące. Nie znaczy to, że po tych 3 miesiącach pojawiają się oczekiwane przez nas efekty docelowe. Dla fraz średnich było to z kolei około 6 miesięcy, a dla fraz trudnych – około roku i dłużej. Co słyszą moi Klienci dzisiaj? PÓŁ ROKU. To bezpieczna granica. Oczywiście, jeżeli efekty pojawią się wcześniej, wszyscy będziemy się cieszyć. Czas ten zawężam do rynku polskiego. Za granicą, np. w USA jest dużo trudniej. Nawet po roku ciężkiej pracy i wysokich nakładów, efekty mogą być jeszcze niezadowalające. Jest to związane z algorytmem Google, który w USA blokuje nowe domeny przez mniej więcej rok. Dlatego to właśnie ROK jest tam minimalnym czasem oczekiwania na rezultaty pozycjonowania.

Oddzwonimy.
Zostaw nam swój numer.